Turun Riennon Voimistelu ry:n historia

Huhtikuun 2. päivänä 1906 perustettiin Linnankadulla sijainneessa kahvilassa Turkuun uusi, itsenäinen voimistelu- ja urheiluseura, Turun Riento.

Turun Riennon voimistelujaosto perustettiin vuonna 1977. Sen juuret ovat vuonna 1908 perustetussa Turun Riennon naisosastossa. Vuonna 2010 tehdyn organisaatiouudistuksen myötä voimistelujaostosta tuli Turun Riennon Voimistelu ry lajiyhdistys, joka toimii kattojärjestö Turun Riento ry:n alaisena yhdistysjäsenenä.

Turun Riennon puitteissa ovat rientolaiset voineet harrastaa voimistelua, painia, hiihtoa, jää- ja jalkapalloa, kori- ja lentopalloa, taito- ja pikaluistelua, pesäpalloa, keilailua sekä yleisurheilua. Kuten tästä luettelosta voidaan todeta, seura on aina ollut monitoimiseura, jossa harrastajien ja ajanvirtausten mukaan on harjoitettu lajia jos toistakin. Riento on vuosien mittaan ollut seura, joka on tarjonnut mahdollisuuden niin liikunnalliseen harrastukseen mielilajin puitteissa kuin tilaisuuden kehittää itseään aina maamme ja myös koko maailman valioiden joukkoon.

Ensimmäiset kansalliset voimistelukilpailunsa Turun Riento järjesti vuonna 1912.

Vuoden 1947 suurkisoissa, suomalaisen urheilun voimanponnistuksessa oli mukana 185 rientolaista, joista suurin osa osallistui voimistelun massaesityksiin. Suurkisoilla Suomi halusi viestittää maailmalle, että se kykenisi järjestämään myös olympiakisat.

110-vuotis juhlavuoden kesällä Turun Riennon Voimistelu osallistui Turussa, Kupittaan puistossa, järjestettyyn Gymnaestrada -tapahtumaan 16 eri ikäisen voimistelijan voimin. Keväällä 2019 Turun Riennon Voimistelu seura järjesti kaksipäiväisen voimistelutapahtuman Kupittaan urheiluhallilla, johon osallistui lähemmäs 800 eri ikäistä voimistelijaa.

Turun Riennon Voimistelu ry
trvoimistelu@gmail.com
0400-262733 (arkisin 17 jälkeen)
Uudenmaankatu 16, 20500 Turku